Modeldocumenten, Checklists, Cijfers en Rekentools om onmiddellijk te gebruiken voor een efficiënter personeelsbeheer.
In veel bedrijven hebben één of meerdere werknemers regelmatig last van agressie,
racisme en intimidatie. Voor u als werkgever is het vaak moeilijk om een
vinger achter deze problematiek te krijgen.
Hoe zit het met pesten in uw bedrijf?
Een op de vijf werknemers heeft te maken met agressie op de werkvloer: van seksuele intimidatie, pesten, lichamelijk geweld tot agressief gedrag van klanten en publiek, aldus onderzoek van TNO.
Wat is agressie eigenlijk?
Onder agressie kunt u ongewenst gedrag verstaan zoals: discriminatie op basis van geloof, uiterlijk of leefwijze, lichamelijke agressie en geweld, intimidatie, pesten, treiteren, seksuele intimidatie, ongewenste toenaderingen en bedreigingen. Dus voorvallen waarbij uw werknemer psychisch of fysiek wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen. Dit alles onder omstandigheden die rechtstreeks verband houden met het verrichten van arbeid. Het is zelfs opgenomen in de Arbowet.
Intern. Agressie op de werkvloer kan intern ontstaan, namelijk door collega’s onderling of tussen werknemers en leidinggevenden.
Extern. Het kan ook gebeuren door mensen van buiten uw bedrijf. Denk maar aan agressie van klanten, leveranciers, publiek of (mede)bewoners van een bedrijfspand.
Voorkomen en bestrijden
Uiteindelijk zijn uw bedrijfscultuur en de waarden en normen van uw bedrijf natuurlijk bepalend voor hoe men zich gedraagt en wat men tolereert. Binnen uw bedrijf moet ruimte zijn voor andere geaardheid, opvattingen, cultuur en levensovertuiging.
Ook wettelijk een verplichting!
Als werkgever heeft u overigens een wettelijke plicht (ingevolge arbowetgeving en de risico-inventarisatie & -evaluatie (RI&E) om alle vormen van agressie te voorkomen en te bestrijden. U heeft daarin dan ook een actieve rol.
Hoe pakt u dat aan?
Maak aan uw personeel bekend wat u van ze verwacht en wat ze vooral (niet) moeten doen. En wat moet worden gedaan als het eens misgaat. Zet dit onderwerp dan ook regelmatig op uw agenda en maak het bespreekbaar. U kunt daarbij een vertrouwenspersoon aanstellen, maar u kunt ook een integere medewerker aanwijzen als contactpersoon.
Onderzoek zelf met deze checklist of agressie voorkomt in uw bedrijf.
© Indicator BV - Schootense Dreef 31 - Postbus 794 - 5700 AT Helmond - KvK-nummer: 17085336
Tel.: 0492 – 59 31 31 - Fax: 0492 – 59 31 00 - http://www.indicator.nl - klantenservice@indicator.nl