U moet uw werknemers goed informeren over hun rechten, plichten en de regels die gelden binnen uw organisatie. Dit wordt ook de informatieplicht genoemd. Waarover moet u zoal informeren en waarom is
dit belangrijk?
Meer
Onlangs deed de rechter uitspraak in een zaak die draaide om een ontslag op staande voet. Het ging om een managing director die tijdens een Teams-vergadering een joint opstak, wat leidde tot zijn
onmiddellijke ontslag.
Meer
Situationeel leidinggeven stelt dat de meest effectieve leiderschapsaanpak afhangt van de situatie waarin een leider zich bevindt. De leiderschapsstijl wordt aan de bekwaamheid en bereidheid van de
werknemer aangepast. Hoe zit dat?
Meer
Steeds meer bedrijven verbieden telefonisch vergaderen in de auto, aldus de media onlangs. Wat speelt er zoal en wat zijn de regels? Wist u dat er ook steeds meer gegamed, gefotografeerd en gefilmd
wordt onderweg?
Meer
Als een medewerker van de ene op de andere dag met een opzichtig kapsel op de werkvloer komt, mag u daar als werkgever dan wat van zeggen? Zo ja, hoe bespreekt u zoiets?
Meer
Kunstmatige intelligentie (AI) heeft snel zijn intrede gedaan in de maatschappij. Veel bedrijven gebruiken het al op de een of andere manier. Er zitten echter ook risico’s aan het gebruik ervan. Waar
moet u op letten en wat moet u doen?
Meer
Een grapje op zijn tijd moet kunnen. Maar wanneer een medewerker structureel voor gek wordt gezet op de werkvloer, is het niet grappig meer. Plagen wordt dan pesten, met alle gevolgen van dien. Hoe
voorkomt u dat plagen pesten wordt?
Meer
Soms kunnen spanningen hoog oplopen. Als een medewerker een keertje uit zijn slof schiet, volgt er een gesprek, maar een bedreiging is andere koek. In zo’n geval kan de medewerker op staande voet
ontslagen worden. Maar: bezint eer ge begint.
Meer