Een goed opgestelde vakantieplanning voorkomt stress en ruzie op de werkvloer. Maar hoe zorgt u ervoor dat medewerkers hun vakanties onderling goed afstemmen? Wat doet u als medewerkers er onderling
niet uitkomen?
Meer
U moet uw werknemers goed informeren over hun rechten, plichten en de regels die gelden binnen uw organisatie. Dit wordt ook de informatieplicht genoemd. Waarover moet u zoal informeren en waarom is
dit belangrijk?
Meer
Met medewerkers die zich bijv. in een half jaar drie keer ziek melden, wordt een verzuimgesprek gevoerd. Dat wordt ook gedaan met medewerkers die altijd op bepaalde dagen verzuimen. Maar hoe voert u
zo’n gesprek?
Meer
Situationeel leidinggeven stelt dat de meest effectieve leiderschapsaanpak afhangt van de situatie waarin een leider zich bevindt. De leiderschapsstijl wordt aan de bekwaamheid en bereidheid van de
werknemer aangepast. Hoe zit dat?
Meer
Als een medewerker van de ene op de andere dag met een opzichtig kapsel op de werkvloer komt, mag u daar als werkgever dan wat van zeggen? Zo ja, hoe bespreekt u zoiets?
Meer
De vakantiekaart 2024 is er weer!..Registratie vakantiedagen. De wetgever veronderstelt dat u als werkgever een vakantiedagenregistratie voert en daarbij onderscheid maakt tussen wettelijke en
bovenwettelijke vakantiedagen. Hoe ook alweer? Bij het opnemen van vakantiedagen moet allereerst het saldo opgenomen worden dat als eerste vervalt. Houd dit nauwkeurig...
Meer
Stel, na een periode van extra werk en dus een extra werknemer, neemt het werk af. Mag u dit afwentelen op de werknemer of blijft de werkgever verantwoordelijk?
Meer
Een grapje op zijn tijd moet kunnen. Maar wanneer een medewerker structureel voor gek wordt gezet op de werkvloer, is het niet grappig meer. Plagen wordt dan pesten, met alle gevolgen van dien. Hoe
voorkomt u dat plagen pesten wordt?
Meer
Als werkgever wilt u goed voor uw medewerkers zorgen, ook als ze ziek zijn. Dus denkt u met hen mee, houdt u rekening met hun beperkingen en past u de werkzaamheden zo nodig aan. Uit dit
praktijkgeval blijkt dat dit niet altijd in uw voordeel is.
Meer